5P – Marketingový mix
Dost často se můžete setkat s termínem 5P. Pojďme si vysvětlit o co se jedná.
Jde o pojem z oblasti marketingu, konkrétně z tzv. Marketingového mixu, kde „marketingový mix“ je v podstatě jedním z nejdůležitějších nástrojů marketingového řízení. Společnosti ho používají k dosažení svých cílů, jde vlastně o to s čím firma vstupuje na trh, jakou formou a zda bude v tomto kroku úspěšná.
5P tedy zahrnuje:
Product – produkt je nejdůležitější složkou, je to to, co chceme na trhu prodat. V marketingu se za produkt chápe cokoli, co slouží k uspokojení určité lidské potřeby, ke splnění přání a co lze nabízet ke směně. Termín „produkt“ se tak používá k označení jak hmotných předmětů, tak i nehmotných (služby, myšlenky, kulturní výtvor). Rozlišujeme tři základní úrovně produktu, a to jádro produktu (jde o hlavní užitek, hodnotu, kterou je produkt schopen zákazníkům poskytovat. Je to to, proč si ho zakoupili, je-li pro ně přínosem v řešení určitého konkrétního požadavku, problematiky). Dále se jedná o reálný vlastní produkt (jeho kvalita, ovládání, funkčnost, design) a pak rozšířený produkt. Zde jde většinou o přidanou hodnotu jako je souvisjící služba např. doprava k zákazníkovi, instalace produktu, servis, poradenství, forma úhrady ceny, záruka. K této 3. součásti je v dnešním širokém konkurenčním prostředí zákazníky stále více přihlíženo.
Price – cenou se zde rozumí, to co požadujeme jako protihodnotu za námi nabzený produkt, může jít jak o částku v penězích tak i o protihodnotu (službu) atd. Cena je velice zásadní věc, jelikož jde o jedinou příjmovou složku mixu oproti ostatním, kde jde o nákladové položky. S cenou by se vždy mělo pracovat nejen na základě stanovení našich celkových výdajů souvisejících s produkcí, tvorbou atd, ale především i z pohledu aktuální ceny na trhu – zde je velice užitečné průběžně monitorovat trh, čas od času realizovat průzkumy konkurence, cen atd. Nemluvě o zahraničních trzích, kde rozhodně nestačí cenu jen přepočítat kurzem jiné měny.
Place – místo, je chápáno spíše jako proces distribuce produktu z místa jeho produkce do místa jeho prodeje. Jedná se o 3 kroky: Fyzickou distribuci (zahrnující jak přepravu, skladování, práci s řízením zásob), změna vlastníka nebo-li nabytí zboží kupujícím a doprovodné a podpůrné činnosti (jako jsou propagace, marketingový výzkum, poradenství atd.) Proto může být distribuční síť tvořena např. (výrobci, distributory jako velkoobchod, maloobchod a podpůrnýmo organizacemi jako společnosti provádějící průzkum trhu, reklamu atd.)
Promotion - propagace jejímž prostřednictvím sděluje podnik zákazníkům a obchodním partnerům informace o svých produktech, ceně i místě kde je lze zakoupit. Všechny nástroje propagace se dělí na dvě základní kategorie, a to na:
1. ATL - above the line (reklama v TV, rádiu, tisku)
2. BTL - below the line (podpora prodeje, direct marketing, public relation)
People – lidé, jde o přidanou hodnotu, kterou přidávají produktu a zákazníkům lidé ve společnosti, jde o zkušenosti, know how a služby, které kupující dostane v rámci produktu. Pro zákazníky je i důležitý lidský přístup a forma jednání, které se mu dostává. Svou roli pak mohou hrát i sympatie či nesympatie. Není dobré podceňovat přístup k zákazníkům, pokud je k vám v restauraci nepříjemný číšník, ruku na srdce, půjdete do stejné restaurace rádi znovu?
Dáváte-li dohromady marketingový mix je třeba respektovat vzájemné vztahy mezi jednotlivými částmi. Úspěch na trhu je závislý od celkového přiměřeného „mixu“ nebo-li poměru, kde je třeba myslet především na zákazníka, na kterého je cíleno. Je to vlastně naše nabídka zákazníkům a tato by měla pro klienta představovat určitou hodnotu, a to nejen jako celek, ale hodnotu by měla představovat i každá z jednotlivých částí mixu.